Observaţii făcute de-a lungul timpului  
Acum  aproape 400 de ani, Robert Burton, în cartea sa „Anatomia melancoliei”,  observa că umorul purifică sângele, întinereşte corpul şi îl pregăteşte  pentru orice situaţie. Bucuria este motorul principal al dărâmării  pereţilor melancoliei şi reprezintă o cură vindecătoare foarte  eficientă.
Sigmund  Freud afirma că veselia este o modalitate foarte utilă pentru  contracararea tensiunii nervoase şi de asemenea, el constata că umorul  este o terapie deosebit de eficientă în multe situaţii de boală fizică  sau de tulburare emoţională.
Sir  William Osler considera că râsul este ”muzica vieţii” şi că oamenii îşi  pot păstra nealterată starea de tinereţe râzând mai mereu şi fiind  plini de bunădispoziţie.
Dr.  Norman Cousins scria într-un articol din 1976, în revista „New England  Journal of Medicine”, că el s-a vindecat cu ajutorul râsului, vitaminei C  şi totodată cu ajutorul unui medic înţelegător. El a subliniat  importanţa mobilizării puterilor terapeutice proprii, aflate în stare  latentă în fiecare fiinţă umană. Omul bolnav are responsabilitatea şi  totodată puterea de a deveni şi de a se menţine sănătos, iar terapeutul  acţionează doar ca profesor şi ghid. 
    Studii şi concluzii  
Un  studiu interesant de chirurgie a vezicii biliare a fost publicat în  revista Science (SUA) în 1984. În acest studiu, 23 de pacienţi au fost  ţinuţi în camere cu ferestre către un peisaj natural. Aceştia au avut  nevoie de o perioadă postoperatorie mai scurtă în spital, de mai puţine  analgezice şi au primit mai puţine evaluări negative în rapoartele  asistentelor medicale, decât alţi 23 de bolnavi care au fost spitalizaţi  în camere cu vederea către un zid de cărămidă. S-a putut astfel  constata, şi pe această cale, că un peisaj natural induce în mod  indubitabil sentimente şi stări pozitive, susţine interesul şi  preocuparea pentru vindecare, reduce frica de suferinţă, iar în cazul  persoanelor caracterizate de o stare accentuată de stres, un asemenea  peisaj natural poate reduce sau chiar stopa stările de anxietate.
În  timp ce emoţiile negative (cum sunt frica, mânia, furia, gelozia,  lăcomia, frustrarea) distrug viaţa, trăirile pozitive (cum sunt iubirea,  speranţa, încrederea în sine, creativitatea, bunăvoinţa şi dorinţa de a  trăi sau dorinţa de a-i ajuta în mod dezinteresat pe ceilalţi) vor  contribui din plin la menţinerea stării noastre de sănătate şi a  bunăstării.
Un  mesaj important al Ştiinţei milenare a vieţii (ayurveda) este că  sănătatea, în loc să fie „asigurată” sau „furnizată” de cineva, trebuie  în realitate să fie realizată de fiecare fiinţă umană, prin preocuparea  sa benefică individuală zilnică (SvasthavritTa). Fiecare fiinţă umană  are puterea şi totodată responsabilitatea de a-şi menţine sănătoase  corpul şi mintea, prin respectarea câtorva reguli simple de acţiune şi  conduită, cu privire la mâncare, exerciţiu fizic, somn, igienă  personală, viaţă sexuală, precum şi a unor reguli etice şi morale de  comportament (YAMA şi NIYAMA).
    O nouă perspectivă  
    În  prezent, multe probleme de sănătate sunt cauzate de factori  socio-economici, care pot fi însă modificaţi printr-o preocupare şi  acţiune colectivă benefică. Ţelul educaţiei pentru sănătate este de a  face oamenii să înţeleagă modul în care comportamentul şi mediul lor le  poate afectea starea de sănătate. Educaţia pentru sănătate nu are limită  de vârstă. Scopul ei este acela de a promova prin mijloace naturale  „bunăstarea omului” şi de a oferi mijloace practice de prevenire a  bolilor, printr-o hrănire adecvată şi printr-un mod de viaţă sănătos,  care să permită omului modern să depăşească cu succes stările de stres  şi feluritele situaţii care pot genera un posibil dezechilibru corporal.  
O parte  integrantă a relaţiei medic-pacient este de a educa pacientul cu privire  la natura şi semnificaţia bolii şi cu privire la posibilităţile de  modificare benefică a stilului de viaţă. Aceasta este semnificaţia reală  a termenului „doctor”, care provine din latinescul „docere” („a  învăţa”). În prezent, mulţi dintre noi am neglijat această semnificaţie a  ipostazei de doctor. Prin urmare, esenţa unei practici medicale corecte  este educaţia pentru sănătate, realizată în scopul promovării unei cât  mai bune stări de sănătate, care să includă modalităţi simple şi la  îndemâna oricui de prevenire a bolilor şi de îngrijire a celor  suferinzi.
 
