În urmă cu vreo douăzeci de ani, un psiholog hawaiian surprindea  lumea ştiinţifică cu ceea ce am putea numi, pe bună dreptate, un  miracol. Spitalul de Stat din Hawaii se confrunta în acel moment cu  probleme deosebit de grave în secţia bolnavilor psihici care comiseseră  crime abominabile.
Violenţa acestora era atât de mare încât, deşi purtau cătuşe la mâini şi  la picioare, personalul medical se simţea serios ameninţat de aceştia,  iar cei mai mulţi psihologi obişnuiau să-şi dea demisia după aproximativ  o lună de muncă în clinică cu acest gen de pacienţi.
În ciuda avertismentelor colegilor bine intenţionaţi, care încercau să-l  convingă să nu lucreze într-un astfel de loc, fiindcă asta echivala cu o  sinucidere în plan profesional, dr. Haleakala Lew Len a acceptat totuşi  postul. Şi atunci au început să apară miracolele. După numai câteva  luni, s-a dovedit că în cazul mai multor pacienţi nu mai era nevoie de  cătuşe.
Dozele medicaţiei au scăzut simţitor la majoritatea pacienţilor, iar  în cazul unora chiar s-au sistat. După circa patru ani, pavilionul a  trebuit sa fie închis din lipsa de… pacienţi violenţi.
Partea cea mai interesanta este că în aceşti patru ani dr. Len nu a  vorbit cu niciunul dintre temuţii săi pacienţi. Mai mult, nici măcar nu  i-a văzut! Cerinţele sale la ocuparea postului de psiholog clinician au  fost de a i se oferi un birou si acces la dosarele criminalilor  spitalizaţi.
“Tot ce a trebuit să fac a fost să lucrez asupra propriei mele persoane,  a declarat ulterior dr. Len. Daca vrei sa vindeci pe cineva, inclusiv  pe un criminal bolnav psihic, o poţi face vindecându-te pe tine.”
În prezent trecut de 70 de ani, dr. Len a ajutat cu succes de-a  lungul carierei sale, folosind aceasta metoda pe mii de persoane,  lucrând inclusiv cu grupuri din cadrul unor organizaţii internaţionale  prestigioase, precum UNESCO si Naţiunile Unite. Dr. Len deţine un  doctorat in psihologie obţinut la Universitatea din Iowa, Statele Unite,  dar el atribuie remarcabilul sau succes ca psiholog clinician,  practicilor de vindecare tradiţionale învăţate de la Morrnah Nalamaku  Simeona, o femeie kahuna.
Kahuna
În hawaiiana, huna se traduce prin secret, iar kahuna prin păstrător al  tainei, cunoscător al secretului, expert, maestru. Daca vreţi, kahuna  reprezintă echivalentul meşterului în sistemul de bresle medieval. Orice  meserie, artă sau meşteşug avea proprii săi kahuna. Termenul a devenit  însă cunoscut ca echivalent al şamanului, vraciului, preotului.  Legendele abundă în descrierea puterilor acestor kahuna, capabili să  realizeze vindecări miraculoase, sa influenţeze vremea, sa meargă pe  cărbuni încinşi, să-şi atragă prosperitatea etc.
Morrnah Nalamaku Simeona s-a numărat printre ultimii kahuna  veritabili din Hawaii, fiind numită oficial în 1983 de către autorităţi  drept o comoară vie a Hawaii-ului (living treasure of Hawaii). Ea a  înfiinţat Foundation of  I, o organizaţie non-profit, menită să  răspândească filozofia şi practicile psihologice ale vechilor kahuna,  înainte ca acestea să se piardă. Metoda tradiţională învăţată de dr. Len  de la Morrnah Simeona şi aplicată cu succes la Spitalul de Stat din  Hawaii şi nu numai, poartă denumirea de ho’oponopono, care s-ar putea  traduce prin a îndrepta lucrurile, a corecta o eroare.
Metoda este extraordinar de simplă, atât de simplă încât mintea  noastră, fascinată de complex şi măiastră în a complica masiv şi inutil  lucrurile, are impulsul de a o respinge imediat. Pe de altă parte,  în ciuda simplităţii ei, metoda are la bază principiile huna, care sunt  destul de greu de acceptat de noi, cei crescuţi în spiritul respectului  pentru raţional şi stiinţific.
Lumea este o reflectare a gândurilor noastre
Asemeni lui Buddha, 
vechii kahuna considerau că noi creăm lumea prin gândurile noastre. Tot  ceea ce suntem, tot ceea ce se petrece în viaţa noastră reprezintă o  consecinţă a gândurilor noastre.
În cuvintele lui Morrnah Simeona, lumea este o reflectare a ceea ce se petrece în interiorul nostru. Daca ne confruntăm cu o problemă, trebuie să căutam cauza în noi înşine, nu în factorii exteriori.
• Dacă o persoană ne agresează, este util să ne amintim că ceilalţi  sunt o oglindă pentru noi şi că agresivitatea respectivei persoane nu  este decât proiecţia în exterior a propriei noastre agresivităţi  refulate.
• Dacă şeful ne spune că nu suntem suficient de buni pentru postul pe  care îl ocupăm, atunci vorbele lui nu sunt decât o reflectare a ceea ce  noi înşine gândim în sinea noastră despre noi.
• Dacă ne îmbolnăvim, este bine de ştiut că, pentru kahuna, trupul este o  casă pentru gânduri: cauza îmbolnăvirii rezidă în negativitatea unui  gând, într-o eroare de judecată.
Nu-i nimic în neregulă cu erorile de judecată, declară cu umor dr. Len. Te pot omori, asta-i tot.
Mintea  este asemeni unei grădini, iar gândurile asemeni unor seminţe. Trebuie  să avem grijă ce gânduri plantăm în mintea noastră, căci, inevitabil,  vom culege ceea ce am semănat.
În viziunea unui kahuna, mintea este asemeni unei grădini, iar gândurile  asemeni unor seminţe. Ele încolţesc şi dau roade. Trebuie să avem grijă  ce gânduri plantăm în mintea noastră, căci, inevitabil, vom culege ceea  ce am semănat. Vestea bună este că orice stres, dezechilibru sau boală  pot fi corectate, lucrând asupra ta. Nu este nevoie să cauţi răspunsuri  sau ajutor în afara ta. Şi nimeni nu îţi poate oferi informaţii mai  relevante decât cele pe care le poţi obţine singur, căutând în tine  însuţi, susţine Morrnah Simeona.
Circumstanţele exterioare sunt un barometru al nivelului nostru de conştiinţă
Pentru kahuna, circumstanţele exterioare sunt un barometru al  nivelului nostru de conştiinţă. Starea de sănătate sau de boală,  prosperitatea sau pauperitatea, succesul sau eşecul nostru ori al celor  din jurul nostru reflectă nivelul de conştiinţă la care am ajuns.
Dacă nivelul nostru de conştiinţă se modifică, circumstanţele exterioare  se schimbă rapid, iar nivelul de conştiinţă poate creşte semnificativ,  dacă ne asumăm responsabilitatea pentru tot ce se petrece în viaţa  noastră, pentru tot ce se petrece în jurul nostru.
Vindecarea ori schimbarea începe cu asumarea responsabilităţii
Ce înseamnă să ne asumăm 100% responsabilitatea pentru absolut tot ce se petrece în viaţa noastră?
Înseamnă să accepţi faptul că tu însuţi, şi nimeni altcineva, eşti creatorul a tot ceea ce experimentezi, al tuturor evenimentelor pe care le trăieşti, afirma dr. Len, conştient că declaraţia sa poate fi şocantă sau chiar revoltătoare pentru majoritatea oamenilor.
O idee foarte greu de digerat, într-o societate în care ne-am  obişnuit să ne găsim scuze la tot pasul, sa dăm vina pe alţii pentru ce  nu merge în viaţa noastră, să cultivăm asiduu o mentalitate de victima.  Mai mult, aceasta idee este greu de acceptat şi de către persoanele  considerate supraresponsabile. Căci una este sa îţi asumi  responsabilitatea propriilor acţiuni şi alta este să îţi asumi  responsabilitatea pentru actele violente ale unor oameni cu care nu ai  avut nimic de-a face si cu care singura legătura pe care o ai este că  locuiţi împreună în acelaşi oraş.
Mulţi psihologi ar spune că o astfel de gândire nu face decât să ne culpabilizeze în mod excesiv.
Problema adulţilor este că şi-au pierdut inocenţa
Accesul la miracol şi implicit la supraconştient nu este posibil decât  atunci când reîncepem să privim lumea prin ochii unui copil. E vorba  despre redescoperirea inocenţei, nu despre cultivarea infantilităţii.  Problema adulţilor este că şi-au pierdut inocenţa, dar şi-au accentuat  infantilitatea, prin evitarea sistematică a asumării responsabilităţii.  Kahuna afirmă că, reinstaurând inocenţa – starea în care nu judecăm, nu  punem etichete, nu suntem obsedaţi de câştigul personal – viaţa noastră  se poate schimba radical.
Nu-ţi fă probleme. Întreaga lume este creaţia ta şi acest lucru trebuie luat ad litteram, afirmă dr. Len.
Actele violente ale acelor criminali bolnavi psihic din Spitalul de  Stat din Hawaii erau responsabilitatea lui, doar pentru faptul că  aceştia apăruseră în viaţa sa.
Problemele lor erau creaţia sa şi, de aceea, tot ce a trebuit să facă  pentru a-i vindeca a fost să lucreze asupra lui însuşi, să şteargă el  însuşi gândurile care le-au generat. Exagerare dusă la extrem, am putea  spune, chiar dacă descoperirile recente din fizica cuantică par a  conduce la aceleaşi concluzii. Asta înseamnă ca dacă copiii noştri au o  problemă de sănătate, ceva din noi a produs  acea problema; daca partenerul de afaceri ne trage pe sfoară, noi am  făcut ca acel lucru să se petreacă; dacă soţul ori soţia ne înşeală, noi  am atras asta.
Trebuie să ştergi gândurile care au produs respectiva problemă
Pare  absurd. Totuşi, evenimentele din viaţa noastră actualizează amintiri,  tipare de acţiune trecute si reacţii ciudate. La urma urmei, toţi am  experimentat reacţii care ne-au surprins şi pe noi, şi pe cei care ne  cunoşteau foarte bine – reacţii în care parcă nu eram noi înşine, nu-i  aşa? Dacă te confrunţi cu o problemă, o situaţie limită, un necaz, o  suferinţă, întrebarea pe care trebuie să ţi-o pui automat este: ce anume  din ceea ce se petrece în mine a generat sau a atras aceasta problemă?  Apoi trebuie să ştergi gândurile care au produs respectiva problemă.
Dar cum putem şti care gânduri au creat-o?
Nu vă faceţi probleme, spune dr. Len. O parte din voi ştie. Trebuie doar  să-i daţi permisiunea să o facă. “Când judec o persoană, acea persoana  devine un “prizonier al gândurilor mele”.
Creăm lumea prin gândurile noastre, iar pentru kahuna aceasta nu este  o metaforă. Este o realitate. În viziunea lor – care este comună cu cea  a tuturor religiilor – Dumnezeu a creat fiinţe perfecte, dar noi nu mai  putem să vedem acest lucru, fiindcă între ceea ce exista în realitate  şi ceea ce vedem se interpune gândul.
Noi nu mai vedem ce există în realitate, noi nu ne vedem decât  propriile gânduri. Lumea este ceea ce credem ca este, afirmă Serge  Kahili King, doctor în psihologie şi o autoritate internaţională în  materie de huna. Psihologia modernă tinde să ajungă la aceleaşi  concluzii, de vreme ce afirmă ca oamenii nu reacţionează la evenimentele  în sine, ci la propria lor percepţie asupra evenimentelor. Mai mult,  studiile arată ca oamenii tind să se conformeze percepţiilor altor  oameni. Altfel spus, dacă spunem în mod repetat unui copil  că este rău, el va ajunge să se comporte ca atare. Daca unui angajat i  se laudă în mod repetat performanţele, chiar dacă acestea nu sunt tocmai  grozave, el va ajunge să lucreze din ce în ce mai bine.
A nu judeca este singura atitudine corectă vizavi de o altă persoană
În limbajul unui kahuna, acest fenomen se exprimă în felul următor: dacă  eu gândesc într-un anumit fel despre o persoană, acea persoană devine  un prizonier al gândurilor mele. Asta înseamnă că ea tinde să se  conformeze percepţiei mele şi, mai devreme sau mai târziu, se va  comporta în aşa fel încât să-mi confirme percepţia despre el. Prin  urmare, actele unei persoane sunt o consecinţă a ceea ce gândesc despre  ea şi trebuie să-mi asum responsabilitatea pentru acest lucru. De aceea,  a nu judeca este singura atitudine corectă vizavi de o altă persoană.
Dacă este ceva de corectat, spun kahuna, atunci acest ceva reprezintă  erorile noastre de gândire. Aşa stând lucrurile, atunci poate că nu ar  trebui să ne mire foarte mult ca dr. Len şi-a vindecat pacienţii,  lucrând doar asupra lui însuşi.
Ce a făcut exact doctorul Len pentru a-şi vindeca pacienţii? Am repetat  încontinuu: Îmi pare rău. Te rog, iartă-mă, a declarat senin dr. Len.  Asta-i tot.
De-a dreptul şocant! Bănuiesc că doctorului Len îi place să şocheze, să  surprindă printr-o lovitură puternică şi neaşteptată, rutina noastră  mentală. El spune că oamenii, în special vesticii, gândesc prea mult.  Mai exact, sunt prinşi în rutina unor programe care rulează inconştient.  Contrar a ceea ce gândim noi, el susţine cu tărie că intelectul nu  poate rezolva problemele. Cred că Einstein ar fi fost de acord cu el,  din moment ce a declarat că “o problema nu poate fi rezolvată la nivelul  de gândire care a generat-o”.
Cere-ţi iertare
De aceea, nu trebuie decât să conştientizezi problema pe care o  resimţi la nivel fizic, emoţional, mental etc., apoi să începi să îţi  purifici gândirea care a atras-o, printr-un proces de căinţă şi iertare.
“Te rog, iartă-mă pentru că te-am făcut prizonierul gândurilor mele şi  fiindcă, prin negativismul gândurilor mele, ţi-am influenţat în mod  distructiv comportamentul”. Aşa este în creştinism: ruga trebuie  precedată de căinţă şi de cererea iertării. Asta este ceea ce poate face  conştientul: să se căiască şi să ceară iertare. Restul este treaba  supraconştientului, el este armonizatorul, vindecătorul. Suntem  prizonierii propriei minţi şi nu putem evada folosindu-ne tocmai de  minte – temnicerul însuşi.
Cum te poţi ajuta în viaţa de zi cu zi?
Acest proces poate fi folosit în cele mai diverse situaţii: când  suntem bolnavi, când cineva apropiat este bolnav, când ne confruntăm cu  probleme profesionale, financiare, sentimentale etc.
Dacă problema ţine de sănătate, atunci putem spune trupului:
Îmi pare rău pentru că ţi-am făcut rău prin gândurile mele negative. Te  rog, iartă-mă! Şi repetăm acest lucru cu sinceritate, până problema  dispare.
Daca copilul are probleme la scoală, putem repeta mental:
Îmi pare rău pentru că ţi-am creat aceste probleme prin gândurile mele. Te rog, iartă-mă!
Este esenţial ca trăirea să fie autentică, iar cererea de iertare să  fie pe deplin sinceră. Consecinţa imediată este un sentiment de iubire,  iar dr. Len şi Morrnah Simeona declară că acesta este un semnal că  vindecarea a început.
Probabil că la o prima citire vei respinge aceste lucruri, pe motivul  că sunt prostii, poveşti de adormit copiii. Dar kahuna afirmă ca  supraconştientul este receptiv tocmai la limbajul de copil, ignorând  formulările savante. Interesant este că psihanaliza a ajuns la o  concluzie asemănătoare: interpretările pretenţioase, deştepte,  intelectualizate nu ajung la pacienţi.
Accesul la miracol, şi implicit, la supraconştient nu este posibil,  decât atunci când reîncepem să privim lumea prin ochii unui copil. E  vorba despre redescoperirea inocenţei, nu despre cultivarea  infantilităţii. Problema adulţilor este că şi-au pierdut inocenţa, dar  şi-au accentuat infantilitatea prin evitarea sistematică a asumării  responsabilităţii.
Kahuna afirmă că, reinstaurând inocenţa – starea în care nu judecăm, nu  punem etichete, nu suntem obsedaţi de câştigul personal – viaţa noastră  se poate schimba radical: renunţăm la a ne complica viaţa inutil şi ne  redobândim bucuria de a trăi, devenim mai creativi, ne adaptăm mai suplu  şi mai eficient schimbărilor; iar calitatea relaţiilor noastre se  îmbunătăţeşte semnificativ.
În încheiere
Un medic  din Statele Unite ale Americii, dr. Ira Byock, a lucrat foarte mult cu  bolnavi în faza terminală şi a descris experienţele şi concluziile sale  în două cărţi devenite bestseller-uri.
Una dintre ele se numeşte „The Four Things that Matter Most” (Cele patru  lucruri care contează cel mai mult) şi se referă la cele mai frecvente  declaraţii pe care bolnavii le fac celor apropiaţi pe patul de moarte.  Iar acestea sunt:
IARTĂ-MĂ
TE IERT
MULŢUMESC
TE IUBESC
Nu trebuie să ajungem pe patul de moarte pentru a folosi aceste  declaraţii care au un potenţial imens în a ne vindeca relaţiile şi în a  ne transforma profund viaţa.
 
